fredag 1 januari 2010

Eklångens Gårds historia i årtal


1279
Eskilstuna Kloster köper Eklångens gård av konung Magnus Ladulås. Eklången blir därmed klostergods under Eskilstuna Kloster.
1527
Eklångens gård överförs från kyrkan till kronan genom Gustav Vasas konfiskering av kyrkogods.
1622
Eklångens gård, som ingår i Rinkesta säten, övergår som förläning
i riksrådet Åke Axelsson Natt och Dags ägo.
1655
Eklångens gård övergår i Gustaf Larsson Sparres ägo. Sparre är gift med
Beata Åkesdotter Natt och Dag.
1701
Eklångens gård byter ägare. Den nye ägaren är kaptenen Åke Gustafsson Sparre
1711
Rinkesta, och därmed Eklångens gård, köps av amiralgeneralen och
Kungl. Rådet greve Hans Wachtmeister
1714
Sonen kammarherre Axel Wilhelm Wachtmeister ärver Rinkesta, och därmed Eklångens gård.
1734
Han säljer Eklångens gård till kammarrådinnan Johanna Scharenberg, änka efter kammarherre Karl Henrik Wattrang.
1741
Hennes son ärver Eklångens gård. Han dör 1766.
1768
Sonens arvingar säljer Eklångens gård till presidenten och hovmannen excellensen Ture
Leonard Klinckowström gift med Hedvig Eleonora von Fersen,
dotter till Axel von Fersen d.ä.
1817
Inspektoren Carl-Petter Lindqvist blir ägare av Eklångens gård.
1830
Inspektoren Laurentius Setterlund och hans hustru Sara, född Lindqvist,
äger hälften var av Eklångens gård.
1838
Inspektoren Lars Setterlund är ensam ägare till Eklångens gård
1882
Eklångens gård säljs på auktion för 71 000 kronor till Per Erik Pettersson i Kolunda.
Sonen Johan arrenderar gården från detta år.
1888
ärver han gården. Johan byter namnet Pettersson till släktnamnet Ekesiöö efter gården Eklången vid sjön Ekelången.
1908
Eklångens gård säljs till firma Bjurström & Wallenberg i Stockholm.
1913
Grosshandlare A. G. Bjurström säljer till Oskar Widén och Sven Jansson.
1915
Oskar Widén och Sven Jansson säljer till C. G. Larsson
1924
C. G. Larsson säljer till grosshandlare M. Lundström som säljer till grosshandlare Eric Hallström
1927
Eric Hallström säljer till Elsa Mattson
1928
Elsa Mattson säljer till Gustaf Eriksson
1934
Edith Hallberg köper av Gustaf Eriksson
1934-1963
Gården brukas av Sylve Hallberg
1968- 1973
Gården arrenderas av bröderna Eklund Stallarholmen
1973- 1979
Gården arrenderas av Helmer Andersson
1979
Björn och Ann-Sofi Hallberg tar över gården
2009
Gården säljs till Gustav och Ylva Larsson.

Källor:
“Eklången. En gammal sörmlandsgård i Ärla socken av Öster rekarne Härad, Livgedingets Domsaga. Ägarelängden åren 1279-1908 sammanställd av Major Gunnar Ekesiöö” 1970 samt “Ärlaboken, utgiven på uppdrag av kommunalfullmäktige i Ärla”, Eskilstuna 1954

6 kommentarer:

  1. Hallå,
    Mitt namn är Maria Iliana Mendez från Spanien och jag letade efter ett lån för 3 år men misslyckades många gånger och ibland även förlorat mina pengar i processen innan jag träffade ärligt företag (James Harry Loan Firm) som jag fick äntligen min lån från . Det var bara 3% ränta så låg och prisvärd med de månatliga återbetalningarna.
    Jag fick mina lån från James Harry Lån Firm och innan James gav mig lånet jag gjorde ett löfte att om han kan gav mig lånet jag kommer att offentliggöra och informera andra människor som behöver lån om hans företag och det är vad jag gör nu. Jag vill berätta för världen hur James hjälpte mig med lånet.
    Om du vill ha ett lån kontakta mig via min privata e mariailianamendez@gmail.com så jag kan hänvisa dig till James direkt där du kommer att få lånet.
    Så kontakta mig nu så snart som möjligt för att få ditt lån i dag.
    E-post: mariailianamendez@gmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej allihopa,
      Jag heter Herr, Rugare Sim. Jag bor i Holland och jag är en lycklig man idag? och jag sa till mig själv att alla långivare som räddar mig och min familj från vår dåliga situation, jag kommer att hänvisa alla personer som letar efter lån till honom, han gav mig lycka till min och min familj, jag var i behov av ett lån på € 300.000,00 för att starta mitt liv hela tiden när jag är en ensamstående far med 2 barn träffade jag denna ärliga och Allah fruktade man lån långivare som hjälper mig med ett lån på € 300.000,00, han är en Allah fruktade man, om du är i behov av lån och du kommer att betala tillbaka lånet, vänligen kontakta honom berätta för honom att (Herr, Rugare Sim) hänvisar dig till honom. Kontakta Mr, Mohamed Careen via e-post: (arabloanfirmserves@gmail.com)


      LÅN Ansökningsinformation FORM
      Förnamn......
      Mellannamn.....
      2) Kön: .........
      3) Lånebelopp som behövs: .........
      4) Lånetid: .........
      5) Land: .........
      6) Hemadress: .........
      7) Mobilnummer: .........
      8) E-postadress ..........
      9) Månadsinkomst: .....................
      10) Yrke: ...........................
      11) Vilken webbplats gjorde du här om .....................
      Tack och hälsningar.
      E-post arabloanfirmserves@gmail.com

      Radera
  2. Hello Sir / Madam,

    Du behövs pengar utlåning mellan individer att hantera finansiella svårigheter att slutligen bryta dödläget provocerad av banker, genom förkastandet av sina filer att tillämpa? Jag är en ekonomiska experter som kan göra ett lån i det belopp du behöver och med villkor som gör livet lättare. Här är de områden där du kan hjälpa:

    * Finans
    * Lend Lease
    * Investeringslån
    * Auto lån
    * Skuldkonsolidering
    * Kreditgräns
    * Topplån
    * Credit Redemption
    * Personligt lån
    e-post: nicolashelp279@outlook.com

    SvaraRadera
  3. UPDATE ON LOAN REQUIREMENT

    If you are in need of some financial support and you can pay back the loan at a given period.? *Need 100% financing contact Email : (bdsfn.com@gmail.com )
    (anatiliatextileltd@gmail.com)
    (bdsfn.com@gmail.com)

    *Debt Consolidation Loans *Business Loans *Personal Loans *Home Loans *Car Finance *Commercial Loans *Investments Loans *Debts Consolidation *Business Planning *Commercial Development Finance *Properties Mortgages *Bad credit loans *commercial loans *Start-up- working capital loans *Construction loans *Car loans, *Hotel loans*Student loans.

    We awaits your urgent application form to be filled ok. Email Us: (bdsfn.com@gmail.com)

    For more details :Email : bdsfn.com@gmail.com
    Name :
    Country :
    Phone number :
    Amount Needed as Loan :
    Purpose of Loan :
    Have you applied for loan online before (yes or no)
    Email : bdsfn.com@gmail.com
    Emaill: anatiliatextileltd@gmail.com
    Best Regards.
    Mrs.Emilia Fedorcakova

    SvaraRadera
  4. Hej tittare över hela världen. Det finns goda nyheter för er alla idag får ditt tomma bankomatkort som fungerar i alla bankomater över hela världen. Vi har specialprogrammerade ATM-kort som kan användas för att hacka uttagsautomater, ATM-korten kan användas för att ta ut vid uttagsautomaten eller svepa, i butiker och POS. Vi delar ut dessa kort till alla intresserade kunder över hela världen. Vi ger ut det tomma ATM-kortet. Vill du leva ett bra liv trodde det är olagligt, det är det enklaste sättet att vara miljonär. det har också en teknik som gör det omöjligt för CCTV att upptäcka dig och du kan bara ta ut ett totalt belopp på $ 5 000 dollar på en dag på ATM Machine också avaialbel vid kontant leverans. Vi ger upp till $ 10.000,00 till $ 1.000.000,00 dollar med våra nätverk hacking tjänster. Vi kan återställa alla dina förlorade pengar till Bitcoin och annan Crypto-valuta, inteckning / fastighetsbedrägerier och falska ICO: er inom 48 timmar eller mindre. (Thomas Freddie Hackers) arbetar tillsammans som ett team för att spåra och återvinna medel från de svåraste internet-bedragarna. NOTERA!! Vi har fått otaliga hjärtskärande rapporter om ökända bedragare och vi har lyckats återställa dem tillbaka.

    Kontakta oss på ((Binary Recovery. University Grades. Wiping Criminal Records, FB & IG Hack, Telegram, Loads & Phone Hacking)) gränsar oss till dina jobb och låter oss ge dig positiva resultat med våra hackingskunskaper. Vi är certifierade och din integritet är 100% säker hos oss. Oroa dig inte mer för dina ekonomiska problem. Om du behöver andra cyberhacktjänster är vi här för dig när som helst, så kontakta oss via vår e-postadress: thomasunlimitedhackers@gmail.com

    Hälsningar
    THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS
    Skicka e-post till thomasunlimitedhackers@gmail.com
    Ring / sms: +1 (985)465-8370
    Motto: Vi erbjuder de snabbaste och pålitligaste tjänsterna

    SvaraRadera
  5. LOAN OFFER TO SERIOUS PEOPLE
    Do you need a quick loan?
    Have you been denied a bank loan?
    Do you need a loan during this pandemic?
    interest rate of 2% no matter your location
    Do you need a loan to solve your financial problems?If so, then you are in luck because my company lends for a short time and the interest rate is low. If you are interested, Kindly reply to us at (Whats App) number:+919394133968 patialalegitimate515@gmail.com Mr Jeffery.

    SvaraRadera